Åbent Hus

Åbent Hus gav indblik, overblik og lyst til at blive ingeniør

Dagen bestod af både oplæg, rundvisninger og stande, hvor kommende studerende kunne blive klogere på DTU’s uddannelser.

DTU-studerende og gæster på rundvisning på DTU Lyngby Campus.
 I løbet af dagen blev der afholdt hele 73 rundvisninger på DTU’s campusser i Lyngby og Ballerup. Foto: Marie Bentzon.
Det er fedt at få et indblik i karrieremulighederne direkte fra de studerende
Gymnasieelev Freja Thisted knudsen

En karriere som ingeniør

Freja Thisted Knudsen, der går i 2.g på Varde Gymnasium, er taget til Åbent Hus for at få svar på, hvad der kendetegner DTU’s uddannelser, og hvilke jobmuligheder man har som færdiguddannet ingeniør.

”Jeg vil gerne høre om forskellene på DTU’s forskellige uddannelsesretninger og danne mig et indtryk af, hvad jeg kan komme til at arbejde med, hvis jeg vælger at blive ingeniør. Det er desuden fedt at få et indblik i karrieremulighederne direkte fra de studerende,” fortæller hun.

Freja Thisted Knudsen var ikke den eneste gæst fra Varde Gymnasium. Også Lea Østerby Nielsen og Caroline Lund Larsen deltog i årets Åbent Hus.

De tre gymnasieelever har også det til fælles, at de går på studieretningen biokemi. Derfor deltog de i en rundvisning på de to bacheloruddannelser Bioteknologi og Teknisk Biomedicin.

”Jeg kendte ikke til så mange af DTU’s uddannelser før i dag, og det har været vildt spændende at høre om dem, fordi mange af dem minder om biokemi, som jeg allerede har som studieretning på mit gymnasium,” forklarer Lea Østerby Nielsen halvvejs igennem rundvisningen.

Caroline Lund Larsen tilføjer:

”Jeg har allerede en stor interesse for de naturvidenskabelige fag fra gymnasiet, og mit indtryk er, at man på DTU dykker endnu dybere ned i dem. Så det er helt klart en mulighed, at jeg bliver studerende på DTU”.

Tre gæster til årets Åbent Hus i snak med DTU-studerende under rundvisning på DTU Lyngby Campus.
Fra venstre mod højre ses Lea Østerby Nielsen, Freja Thisted Knudsen og Caroline Lund Larsen i snak med en DTU-studerende fra bacheloruddannelsen i Bioteknologi. Foto: Marie Bentzon.

Fakta

Bioteknologi kombinerer forståelsen for biologi med teknologiske færdigheder. Kombinationen gør de studerende klar til at løse samfundets udfordringer inden for sygdom, velvære, fødevarer og grøn omstilling – nu og i fremtiden.

Verden har brug for ingeniører, der forstår enzymer, biologiske data eller cellefabrikker ned i den mindste molekylære detalje.

Derfor lærer man som studerende på Bioteknologi om mekanismerne bag alt liv, og man kommer til at forstå, hvordan man kan bruge molekyler til at skabe produkter, der forandrer menneskers liv.

Læs mere om uddannelsen her.

Også diplomingeniøruddannelsen i Skibsteknik og Maritimt Design tiltrak nysgerrige besøgende ved deres stand til Åbent Hus. Jens N. Lükewille var en af dem, og han er begejstret for uddannelsens store faglige alsidighed.

”Det spændende ved uddannelsen er, at den ikke kun handler om, hvordan man designer skibe. Den handler faktisk om alle de store konstruktioner, vi finder til havs, inklusive de enorme havvindmøller, som alle taler om lige nu,” fortæller han.

Diplomingeniøruddannelsen i Skibsteknik og Maritimt Design kan tages enten på DTU’s campusser i Lyngby og Ballerup eller på MARTEC’s campus i Frederikshavn.
Gæst til årets Åbent Hus, Jens Lükewille, i snak med DTU-studerende ved stand.
Jens N. Lükewille (t.v.) er begejstret for den store faglige alsidighed, som diplomingeniøruddannelsen i Skibsteknik og Maritimt Design rummer. Foto: Marie Bentzon.

fakta

Skibsteknik og Maritimt Design kombinerer færdigheder fra maskinteknik med specialiseret viden om det maritime, og som færdiguddannet er man klar til at arbejde med produkter og produktion relateret til havet.

Havet har nemlig sine helt egne regler som bølger og havmiljø, og derfor kræver det særlige færdigheder at udvikle havvenlige løsninger.

Læser man Skibsteknik og Maritimt Design, kan man dykke ned i havets muligheder og være med til at løse vigtige udfordringer.

Læs mere om uddannelsen her.

Medskaber af fremtidens fødevarer

Der var også planteinteresserede med til årets Åbent Hus. Anton Larsen, der i gang med et sabbatår, er vild med planter og drømmer om at blive medskaber af fremtidens fødevarer. Derfor har han bl.a. hørt mere om bacheloruddannelsen i Miljøteknologi og bacheloruddannelsen i Fødevarer og Ernæring.

”Planter er med til at skabe fødevarer til os, og i en verden, der ændrer sig mere og mere, har vi brug for at forske i dem, så vi kan fortsætte med at bruge dem som fødevarer på trods af klimaforandringerne. Og det vil jeg gerne bidrage til,” fortæller han.

Bacheloruddannelsen i Fødevarer og Ernæring er desuden et samarbejde mellem DTU og Københavns Universitet. På den måde får de studerende adgang til den nyeste forskningsbaserede viden om fødevarer og ernæring fra begge universiteter.
Besøgende til årets Åbent Hus, Anton Larsen, snakker med en DTU-studerende foran stand
Anton Larsen (t.h.) er taget til Åbent Hus for at blive klogere på, hvordan han kan blive medskaber af fremtidens fødevarer. Foto: Marie Bentzon.

fakta

Mad er ikke bare mad. Det er historien om, hvem vi er, og hvad vi vil – med vores sundhed og vores verden. Fødevarer er nemlig nøglen til at gøre mennesker mindre syge, øge livskvaliteten og skabe bæredygtige samfund, hvor alle har adgang til sund og klimavenlig kost.

Bacheloruddannelsen i Fødevarer og Ernæring er er udviklet i samarbejde mellem Københavns Universitet og DTU. Det betyder, at de studerende får det bedste fra to universiteter: Man får en solid, bred grundviden om fødevarer, og man får mulighed for at specialisere sig inden for sit favoritområde.

Derfor er studiet både for dem, der vil udvikle alternative fødevarer og for dem, der vil optimere fødevareproduktionen.

Læs mere om uddannelsen via linket.

Kontakt

Lars Dyreborg Christoffersen

Lars Dyreborg Christoffersen Dekan for uddannelser og studiemiljø Afdelingen for Uddannelse og Studerende Telefon: 45251009